Megpróbáltam
a világítást a tudományos oldaláról megközelíteni, /elvégre mégiscsak
szakemberként kellene kezelnem a témát/, de a lumenek, kelvinek, lux-ok, kandelák írása közben vettem észre, hogy
ennél sokkal emberközelibb oldala is van eme gondolatnak.
A
lakás világításának olyannak kell-(ene) lennie, mint egy magára valamit is adó
embernél, a megfelelő helyen a cipő, a pantalló, ing, nyakkendő, vagy egy más
ízlésű embernél sarú, egy divatos sort,
és hozzá egy tarka-barka T-shirt, de említhettem volna a divatot inkább kedvelő
és követő nőt, aki után a férfinép tág szemekkel megfordul. A példálózásomban
szereplőknek, mindnek van STÍLUSA.
"newl_design" lámpák a Kerámia Lámpa Kft gyártásában. A lámpatesteket nem népművészeti, hanem provinciális jegyek jellemzik.
Kerámia lámpa, függesztett, a mennyezetről visszaverődő és a kivágásokon átszűrődő fénnyel, igazán kellemes, meghitt hangulatot eredményez. Fényerőszabályozóval kiegészítve mégtökéletesebb. A festése antikolt, provanszi.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjpwTp4fIgENgRs_dLmCv4yTRrBtVk0vo8yTNL8ndWJWnF2HhWA77acDbykcQZ3nlmcvlOIDrxFJroJWw-ZHjvHj3Yfvn8a-Uudig_NhDt7_NFtX5pFykTxSw_tndtBJIvjZelIVRi6SPo/s200/2012-10-17+16.54.17.jpg)
"Provinciális" e kifejezés a lat. provincia ’tartomány’ szóból származik, amelyet azonban ’vidékies’ jelentéssel használunk. Képviselői hivatásos és képzett alkotók, akik azonban a vidéki nagyközönség szükségletei irányában bontakoznak ki; a művészet újító feladata helyett az eltanult eredmények népszerűsítésében játszanak fontos szerepet. Bár az alkotók nem tagjai a szűkebb értelemben vett népi közösségeknek, műveik legtöbbször szorosan beépülnek ezek életébe, környezetébe. E provinciális barokk alkotások képzettséget legkevésbé mutató változatait – már pejoratív értékítélet nélkül – parasztbarokknak nevezik, amely azonban nem jelent feltétlen sem paraszti alkotót, sem paraszti használatot. (Magyar Néprajzi Lexikon)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjaWMZcwqu0zxP8rmyOPIDLqPPoQR7ui5tk6XzTzr8SayeWvLtHl7-qWnH-6SCAcljk7PdaC8KwkdfxpwcA9VDqq1jv_WzTpfjuCSU4LcUXXByZKGdlUeGCyQeaAr_MJ0SmOAzZhgoTG2c/s320/20161007_145618.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh8JbvdPN0J-rbm5cGaaxfmLST3phOUjfIazlTF06jJqY7lIhyphenhyphenEW7rruWQ8Dc31znQn1XKide7cCtqTG8qEOZQYXSdWbPgRRDIzYtTYWd_hLnvZaDW3nGWNKMGCjDsEpiLxi39dUVrVgoY/s320/20161015_155746.jpg)
Az "öreg" gerendára szerelt csengettyű lámpák, színben harmónizálnak az "időrágta" fagerendával. A mennyezetre szerelt függeszték lámpák múltat idéző antikolással.
Régi konyhák hangulatát idézi ez a nyári konyha. A newl_design lámpák tökéletesen beleilleszkednek, sőt emelik a kor hangulatának érzését, a hétköznapokra nem igazán jellemző
formáikkal. A Kerámia Lámpa Kft lámpatestjei és NEW-L villanyszerés kivitelezésében készülő vagy elkészült elektromos berendezések mellőznek minden illúzió romboló elemet
(műanyagcső bilincsekkel, látszó szürke vagy fehér kábel), (Csak korhű!) ami a világítás kiépítéséhez szükséges. A newl_design törekszik a tökéletes illúzióra a lámpatestjeiben, törekszik arra, hogy hiányt érezzünk arra az estre, ha az nem lenne ott.
Ha
sikerült meghatároznunk a leendő berendezésünk stílusát, akkor már nem lesz
nehéz kiválasztani a hozzá való világítást. Mert, gyertya volt, lámpa van, és
lesz is!
A
legtöbben, (valószínűleg anyagi okok miatt) nem fektetnek nagy hangsúlyt a világítás,
a világítótest kiválasztására, lényeg, hogy „ne csak egy foglalat lógjon, benne
egy izzóval, hanem csak lámpa legyen, mert mit szólnak a sógorék, ha beugranak” címmel, kiválasztanak
egyet az éppen elérhetőek közül, mert hát a sötétedés után is látni kell, meg
takarítani is, meg főzni is, meg a gyereknek tanulnia is kelle-(ene). Ezért az
az egy lámpatest ellátja az összes világítási funkciót, mert amikor még az
építkezés folyt, és a villanyszerelővel éppen megalkudtunk az „óccsóbb”
villanyszerelés kivitelezésében, akkor még nem azon tanakodtunk, hogy hogyan is
fogunk majd látni. - Tisztelet a kivételnek, vannak olyan már sokat látott villanyszerelők,
akik nem hagyják magukat, és akkor is elmondják a véleményüket ”szakemberként”
és tanáccsal segítenek, hogy: „a nappaliban ne a helyiség közepére tegyük azt
az egy lámpát és ne is csak egyet”, (igaz én is találkoztam már olyan
építtetővel, aki szinte zaklatásnak vette a javaslatot, a vélemény
nyilvánítást, meg olyannal is, aki „10 konektort egy ekkora konyhába..?!” majd
miután a konyha teljesen egészében bebútorozódott, megköszönte…. de hát emberek
vagyunk.) -
Ennyit
az ostorozásról.
Szóval
a megvilágítást, a lámpatestek akár nagyvonalakban elképzelt stílusát, az
építkezés előtt, de legkésőbb a villanyszerelés közben, a leendő bútorok,
burkolatok, berendezés formái,
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJTge2WbI3UPSztl_x7UEspJeuDNGJd-dUH6Kf4AVPnRKIxv44WZHQZS_bnkOpVc0MV36DX8suc10Fy3iibxjaVySZxtNdnqn2RPpVrJNZkm3PccWWnbEEfyBa2crl3FnSTtq8ESJPgWg/s400/20160826_161522.jpg)
színei, az épület stílusának kialakítása és
legfőképp mi ízlésünkhöz igazítva kell eldönteni. Mielőtt világítást
terveznénk, be kell lakni a házunkat. - Én ezt úgy szoktam, hogy elképzelem a
helyiséget, behunyom a szemem, leguggolok az egyik sarokba, majd végig
gondolom, hogy hogy fog majd kinézni ha bebútoroztam, hova lehet a szekrényt,
hogy kell e egyáltalán majd szekrény, hova az étkező asztalt a dohányzó asztalt
/tekintettel a nemdohányzókra, ez a „dohányzó asztal” helyett valami más
elnevezés jobb lenne/, lesz e egy kis sarok, ahová a számítógép asztalkám
elhelyezem, vagy lesz e dolgozó sarok, vagy anya hol fog olvasgatni majd,
miután a vasárnapi ebéd utáni megérdemelt pihenőjét tölti, vagy nagyapa
hintaszéke hol nem lesz majd útban, mert hát a keresztrejtvény olvasáshoz is fény
kell. Aztán helyet cserélek, átgondolom
magam guggolva a másik sarokba és ütköztetem magam a saját véleményemmel. - A
felsoroltakból jól látszik, hogy sok sok funkció lehet egy egy helyiségen belül
is amit kialakíthatunk. Funkciónként eltérő alakú, formájú lámpatesteket is
szerelhetünk, külön kapcsolással (azért a bátorságunknak és vakmerőségünknek
szabjon határt, hogy stílusban azonos maradjon és ne szaladjon el velünk a ló).
Először
is, kell egy általános világítás,
mert látni nagyon is hogy kell, /mert ha nem szedjük azt a látásjavítót akkor a
fényerőn kell emelni/ ezt elérhetjük a helyiség méretétől, alakjától függően
akár egy, de inkább több lámpatesttel. Ezek a lámpatestek megbújhatnak úgy,
hogy színben a mennyezet színével azonos, vagy közel azonos és abba süllyesztve,
vagy alig emelkedik ki belőle. Ezt a megoldást akkor válasszuk (!) amikor másra
szeretnénk terelni a figyelmet a helyiségben, ha nem szeretnénk, hogy egy
mennyezetről függesztett lámpatest, csillár, belógása akadályozza a rálátást pl.
az oldalfalon levő „az életünk egy
nyitott könyv fotógalériánkra” vagy a projektorunk fénysugarába esne,
vagy csak egyszerűen egy belógó lámpa
akadályozná a közlekedést az amerikai konyhás egyhelyiséges közlekedésünkben. Van olyan eset, amikor nem hogy megbújtatni
(elrejteni), de éppen ellenkezőleg, ráakarjuk terelni a figyelmet a lámpára,
mert egy lámpának nem csak világító funkciója lehet egy megfelelő enteriőrben,
de lehet egy nyakkendő a vasalt ingen, öv a nadrágon, vagy mint rúzs az ajkon.
Térjünk
rá az étkező asztalra,- funkcionális
világítás- szeretem látni, hogy mi úszkál a levesemben, ezért én az
általában fix helyen álló étkező asztal fölé (asztal méret: „méter, méterhúsz
centiig”) 1db,
2m-ig pedig 2db függesztett lámpatestet tudok elképzelni,
erőteljesen belógatva az asztal fölé úgy, hogy leülve azt ne „fejeljem” le,
viszont anyát számon kérhessem a csak 12db borsószemért a főzelékemben. Ha 1db
lámpám van az asztal fölött, akkor az nagyobb ernyős lehet, 2db esetében viszont
csökkenteném az ernyő méretét, (bár most a divat affelé tendál, hogy az étkező
asztal felett is hatalmas nagyok az
ernyők, búrák) kinek hogy, ízlése szerint. Én a lámpa tervezésnél egy másik
szempontot is figyelembe szoktam venni, szeretem, ha az ernyőn apró
perforálások vannak ahol oldalról nézve átszűrődik a fény, ami ereje nem
zavaró, viszont izgalmas látványt nyújt, úgy szoktam mondani: hogy „mint egy nő
nyakán a gyöngysor olyan hatású.” (… lehet nem nekem kellett volna kitalálnom
ezt a hasonlatot, akkor meggyőzőbb lehetne.) Az ernyő formák, az anyaguk, az
hogy üveg, fa, kerámia, vagy fém, szinte mindegy, csak illeszkedjen bele,
legyen része az enteriőrnek. - Személy szerint én a kerámiát szeretem, mert míg
képlékeny „gyurma”, addig olyan mint az ember, esendő, formálható de soha nem
lesz tökéletes, de ha mégis közel tökéletesnek sikeredne, akkor azt azon
nyomban „emberiesítjük.”-
Nem csak étkező asztal felett lehet
függesztett lámpa megoldás.
Az
alacsony belmagasságoknál, ahol egy függesztett lámpa függesztéke (úgy érzem,
most szaporítottam a szót,) olyan rövidnek kellene hogy legyen, hogy ne
veszélyeztesse az alatta levők frizuráját, ezáltal idétlenül mutatna, ott én
egy trükköt szoktam javasolni,
- ha nem feltétlenül ragaszkodik valaki a
mennyezetre szerelt lámpához,- vízszintesen elhúzni pl. egy láncot (kettőt)és annak
közepére akasztani a lámpatestet. Így már becsaptuk a szemet, közel van a
mennyezethez, és még sem csak az ernyő látszik, ráadásul a szomszéd még ilyet
nem is látott. Nagyapa kandalló elé, -mellé helyezett hintaszéke fölé, vagy
anya olvasó, -vagy házimunka sarokba, függeszthetünk, de oldalfalra is
szerelhetünk lámpát, lényeg hogy kellően a feladatra irányuljon a fénye,
viszont máshova már kevésbé, mert apát
egyébként zavarná a TV nézésben. A hálószobában is függeszthetünk a falhoz
egészen közel lámpát, mint éjjeli, vagy olvasó lámpa, és a mosdó fölé is bár
oda azért több kisebb a jobb. A nappali asztala fölé is függeszthetünk, akár
több kicsi ernyőset, divatos és stílusos is.
Léteznek szemet gyönyörködtető lámpatestek, és
ezek mindaddig bele kell hogy illeszkedjenek az külsőleg az adott helyiség
hangulatába …míg le nem ereszkedik a sötétség. Sötétben minden más, a sötétség
tele van misztikummal, viszont sokkal ünnepélyesebb, meghittebb ha egy ügyesen
és sok szerencsével megtalált és kiválasztott lámpatesttel növelhetjük a fény
és árnyék
játékát a mennyezeten, oldalfalon. Ilyenkor a helyiségben, a nappali
(napszak) egyszerű fehéréből egy éjszakai árnyjátékot varázsolhatunk, jaaa, …és
közben azért még látunk is, mert lefelé teljes terjedelmében engedjük a fényt.
Nem árt, ha fényerővel is szabályozhatunk, múljon rajtunk! …és ne a berendezés
lehetőségein. (Ez kissé politikusi felszólításnak tűnhetett) - Szeretem azt az
érzést egy munka, lámpatest elkészülte után, hogy ezt így akartam és nem azt,
hogy ez így sikerült. -
Egyik
fő szempontként arra szoktam törekedni, hogy
káprázást okozó fénypontok ne legyenek, vagy ha szélesebben nyíló
sugárzású lámpáról van szó, akkor olyan fényforrást alkalmazok, amivel ezt
elkerülöm.
Nem
kedvenceim a fényforrások, nem is igyekszem láttatni őket, ezt a lámpa
kialakítással vagy elhelyezéssel, a megvilágítandó tárgy felé irányítással
lehet csökkenteni. Most képzeljük el azt, hogy belépünk egy helyiségbe,
teljesen világos van, látom a képet a falon,
mert a fény felhívta rá a figyelmem,
látok fal szakaszt, ahol a fal struktúráján a fény
–árnyék játéka önmagában is egy kellemes látványt nyújt, de azt is látom, hogy
mennyire míves az a 100 éves gerenda a mennyezeten de hogy honnét jön rájuk a
fény, azt nem, vagy csak alig ….na én ezt
tartom jó világításnak!
A
fényforrások mély ernyőnél akár a hagyományos „villanykörte”, - a kompakt
csövet csak akkor ajánlom, hogy ha valaki igazán akar bosszankodni a saját
közlekedőjében az áthaladáskor, igaz az egész éjszaka működő udvari lámpába már
ajánlom – akár LED fényforrás, a szélesen sugárzó ernyőknél inkább a LED
fényforrást ajánlom. A hagyományos formájú (E27 menettel) halogén izzót is
kedvelem, igaz fogyasztása a LED-hez képest ötszöröse, viszont vele tudom csak
elérni, hogy egy áttört ernyőn átszűrődő fény mintái a mennyezeten határozott
kontúrral jelenjenek meg. Ebben az esetben a fénypont ami miatt ez a fényélmény
érvényesül. LED vagy kompaktcső fényforrások esetében ez a hatás a nagy
felületen való fénykibocsájtás miatt nem valósul meg és egy összemosódott
fénysáv alakul ki, nincs meg a kontraszt
a fény és árnyék között.
Egy helyiség hangulatát elrontja a, mint
egy függöny, a vakító szembe sugárzó
fény.
A
színhőmérsékletről pár szót. Sokan ragaszkodnak a régi bevált 25W és 40W-os
„villanykörte” fáradt, sápadt, vörösesen izzó fényéhez ami kb a 2700k
színhőmérsékletnek felel meg, megértem ezt a ragaszkodást, bár magam már nem
vagyok ennyire ragaszkodó én inkább látni szeretek és a sötétebb enteriőrbe a
4000k-es fényforrásokat kedvelem. Ez még mindig nem hideg fény, ez még csak a
természetes fény „koppintási igyekezete”, a hideg az majd csak a 6-7000k-s
fényforrások, de azok csak kirakatok üzletek termék figyelem felkeltő megvilágításához
alkalmazzák. …és a lakáson belül nem
mindig az erős fény a jó. Érdemes úgy elhelyezni akár asztali,
akár
állólámpát, egy kisteljesítményű fényforrással, hogy annak fényhatása a
lámpához csak egészen közel érvényesüljön, vagy fordíthatjuk a fal felé, mint
egy súrolva azt, így máris megadtuk a kezdő lökést egy meghitt beszélgetéshez,
de akár TV-zhetünk is mellette. „Ki a virágot szereti, rossz ember nem lehet”
írja a mondás, a virágok színesek, mi emberek is sokan, miért ne lehetne a
lakásunk is az, még ha nem is mindig, de néha jó az, meg ha meg van az az
érzés....
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh6w8Cq4HqX0F-iSJ56XvT2qOeCdl8Hb6a9_zoR5xQqf72CWDUZ2eojjVd95zSTsTa40Zq4qEnvAV4egbMXXk7-3-CvFD3w9PGj7rWgo77Iqh24uEqdBkGHfQL5NL3X2bvw_PeczzGZz5o/s320/2013-12-04+18.53.25.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6ayaE-mrRF-KLKK999PQcilKDlcent5oRfQDZwwVP9OsXTIVy8yrifg_iING7PlTAb_EM5IJOLwlsxH60bh4QvVpP832UTY77b1gDx2mm-fzM7Af62CVyz517OI8j0Y8r-JivnehRXaI/s320/2015-06-30+11.18.01.jpg)
A LED erre is jó! van hogy csak simán becsavarjuk a foglalatba és egy
szabályozóval máris váltogathatjuk a színeit. Az ünnepek közeledtével
gondoljunk erre is és a téli szürkeségbe vigyünk egy kis tavaszi
színkavalkádot. (így megspóroljuk a vény nélkül kapható temérdek C-vitamin egy
részét.)
A lámpatestek beszerzéséről egy ide illő
idézet:
„ Ami könnyen elérhető, az a felszínen
csillog. Ami érték, olykor fénytelen, és a mélyre kell ásni érte! Amibe a
sokaság élvezetét leli, sivár és illanó gyönyörűséget kínál. Amiről én
beszélek, az a felszínről nem látható, és bensődben derül.” (Seneca)
Nyul József
Nagyon szép munkák. Kné
VálaszTörlés